Voor sportscholen zijn er vier soorten mysteryguestonderzoek te onderscheiden:
fitness-shopping: hierbij verzorgt een fitnessguest een fysiek bezoek en brengt, aan de hand van vooraf afgesproken meetpunten, de kwaliteit van dit bezoek in kaart
fitness-calling: hierbij voert een fitnessguest een telefoongesprek en brengt, aan de hand van vooraf afgesproken meetpunten, de kwaliteit van dit gesprek in kaart
fitness-mailing: hierbij verzendt een fitnessguest een e-mail en wacht de reactie af; aan de hand van vooraf afgesproken meetpunten wordt de kwaliteit van het e-mailverkeer in kaart gebracht
fitness-web: hierbij bezoekt een mysteryguest een website met verschillende opdrachten om enerzijds de vindbaarheid te onderzoeken, maar anderzijds ook het boekingsproces te kunnen evalueren en brengt aan de hand van vooraf afgesproken meetpunten, de kwaliteit van dit bezoek in kaart
Voor alle vormen van fitnessguestonderzoek wordt gestart met een inventarisatie van de informatiebehoefte en het uiteindelijke doel van het onderzoek. Denk hiervoor bijvoorbeeld aan de kennis en kunde van de instucteurs, maar ook de vriendelijkheid aan de receptie en de cross-sell naar groepslessen.
De manier waarop SCC werkt is uniek en zorgt voor informatie, niet alleen voor uw organisatie, maar ook voor uw medewerkers. Een rapportage bevat naast praktische en concrete aanbevelingen, ook uitgebreide verslagen.